Usługi logistyczne w polskim ecommerce. Raport Idealo.pl


Porównywarka cen Idealo.pl opublikowała bardzo ciekawe wyniki swoich badań polskiego E-commerce. Badacze zauważyli, że w obszarze usług logistycznych mamy największą dynamikę innowacji i to właśnie tu przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy powinni szukać źródeł przewagi konkurencyjnej.

Kilka faktów:

  • Paczkomaty obecne w 58% badanych e-sklepów. Jest to największy udział jednej marki w opcjach dostawy. (Jeśli Twój sklep zawiera się w 42% sklepów bez opcji dostawy do Paczkomatów, serdecznie zachęcamy do kontaktu z naszym Działem Sprzedaży oraz do zapoznania się z naszą ofertą.)
  • Tylko 8% e-sklepów oferuje dostawy ekspresowe (24h od nadania)
  • 54% e-sklepów oferuje odbiór osobisty.

Zainteresowany wynikami danych e-commerce? Mamy dla Ciebie więcej danych:

dane o e-commerce


Autorzy badania Idealo.pl nie uwzględnili kwestii darmowej dostawy oraz zwrotów. A z polskich i międzynarodowych badań wynika, że jest to kluczowa kwestia z punktu widzenia pozyskiwania klienta oraz budowania konwersji:
  • Wg badania firmy kurierskiej UPS Pulse of Online Shopper (2014) wynika, że dla 63% klientów darmowa dostawa jest kluczowym czynnikiem satysfakcji z e-zakupów.
  • Badanie Forrester Research (2013) ujawnia, że dla 53% kupujących wysokie koszty dostawy były powodem zmiany miejsca zakupów.
  • Wg badania Gemius E-commerce w Polsce (2014) 69% e-konsumentów deklaruje, że kupowaliby częściej w Internecie, gdyby koszty dostawy były niższe.
  • Analizy amerykańskiej firmy marketingowej Retention Science pokazują, że e-mailingi promocyjne komunikujące darmową dostawę mają 2x większą konwersję od mailingów opartych o zniżki cen produktów.
  • Badania własne Paczkomatów InPost pokazują, że w Polsce ok. 64% e-sklepów oferuje darmową dostawę. Najczęściej w branży "książki i multimedia" (91,6%) i "fashion" (77,7%). Jednak najczęstsze wartości koszyków uprawniających do darmowej dostawy oscylują w granicach 200-300 zł.
Drugim istotnym zagadnieniem są darmowe zwroty. Tu też obserwujemy duże pole do popisu dla e-sklepów. Wyniki badań opublikowane w serwisie www.practicalecommerce.com pokazują, że w 2013 roku 60% Amerykanów zwróciło towar zakupiony przez Internet. Jednak aż 95% osób, które miały pozytywne doświadczenia z obsługą zwrotu wróciło do e-sklepu po kolejne zakupy.

Z analiz własnych Paczkomatów wynika, że niecałe 8% polskich e-sklepów oferuje darmowe zwroty.

AUTOREKLAMA


1 komentarz:

  1. Niestety wspomniane badanie są nie do końca obiektywne. Np. skoro firmy przewozowe oferują dostarczenie we wskazanym czasie za dopłatą, to i klient dostaje taką opcję za dopłatą. Nie widzę przyczyny dla jakiej to sprzedawca maiłby płacić za taką opcję. W końcu to klientowi zależy na takiej usłudze. Takich błędów wskazana analiza badań i raport zawiera więcej. Trudno też porównywać Polskę z Niemcami. Zamawiając element z Austrii (koszt kilkanaście euro), dostałem pytanie czy nie będę przejazdem w Niemczech. A pytanie powstałe stąd że wysyłka do Niemiec to 1 euro, a do Polski była wyższa niż wartość zamawianego elementu. Spotkałem się też z opinią że rozbudowę np. auta o jakąś funkcjonalność lepiej robić w Niemczech. W Polsce to koszt sprzętu i montażu. W Niemczech (zresztą w większości Europy) to cena sprzętu (mniejsza niż w Polsce), a montaż gratis na terenie Europy. Te dysproporcje wpływają też inną specyfikę pracy czyli też sprzedaży i wysyłek w naszym kraju.

    OdpowiedzUsuń