Paczkomaty blisko Ciebie


W Polsce sieć Paczkomatów liczy już ponad 1100 maszyn w 260 miastach. Wy też macie wpływ na to, gdzie stawiamy nowe maszyny. W ubiegłym roku zbieraliśmy Wasze propozycje nowych lokalizacji poprzez specjalnie w tym celu przygotowaną stronę bliskociebie.paczkomaty.pl. W tym roku projekt przechodzi do etapu ewaluacji. Rozpoczęliśmy analizy zgłoszonych propozycji pod kątem możliwości ich realizacji. 

Wciąż czekamy na Wasze propozycje, dlatego jeśli chcecie aby i w Waszej miejscowości pojawił się Paczkomat, koniecznie zaproponujcie nową lokalizację poprzez stronę "Blisko Ciebie". Zajmie Wam to dosłownie chwilę.

Wystarczy w zakładce “Dodaj lokalizację” wpisać w oknie wyszukiwania nazwę miejscowości i ulicy. Można także przenieść pomarańczowy marker bezpośrednio na mapę i w ten sposób zaznaczyć nową lokalizację. 

Następnie należy uzupełnić dane zgłaszającego (imię oraz adres e-mail) oraz zaznaczyć wyrażenie zgody na otrzymywanie od InPost Sp. z o.o. informacji handlowych. Na zakończenie warto zaprosić jak największą liczbę znajomych do głosowania na wybrane przez Was miejsce. 

W tym celu wejdźcie w zakładkę “Zagłosuj na lokalizację”. Wyszukajcie dodaną przez Was lokalizację i skopiujcie do niej bezpośredni link, aby przesłać go innym, np. poprzez e-mail lub Facebooka. 

WAŻNE: istnieje także możliwość, abyście zostali naszymi partnerami i zgłosili swój biznes jako miejsce, przy którym może stanąć Paczkomat. 

Co trzeba w tym celu zrobić? 

1. Spełnić cztery warunki:
  • dostępności 24/7 
  • zasięgu GSM 
  • udostępnić źródło zasilania 
  • udostępnić 4m kwadratowe powierzchni 
2. Uzupełnić formularz z danymi adresowymi oraz dołączyć do zgłoszenia zdjęcie lokalizacji (format .jpg) 

3. Uzupełnić dane kontaktowe, aby nasz Dział Sprzedaży mógł się z Wami skontaktować oraz zaznaczyć wyrażenie zgody na otrzymywanie od InPost Sp. z o.o. informacji handlowych. Możecie w ten sposób zarobić nawet 100 euro miesięcznie, a także zwiększyć ruch w swoim biznesie, przyciągając potencjalnych klientów! 

Jeśli nie wiecie lub nie jesteście pewni, czy w Waszej miejscowości stoi już Paczkomat, sprawdźcie lokalizację na stronie paczkomaty.pl.

Case study b2b: Paczkomaty InPost vs Grudniowy Peak Zakupowy


Grudzień to dla e-commerce “złote żniwa” i czas, w którym wiele sklepów i dostawców odnotowuje kolejne rekordy sprzedaży. Jednak lawinowe tempo zamówień stawia przed branżą olbrzymie wyzwanie: jak sprawnie, szybko i profesjonalnie dostarczyć produkt X do punktu Y, tak by klient Z był zadowolony? Przedstawiamy Wam nasze mini-case study o tym, jak w pięciu krokach próbowaliśmy ujarzmić grudniowy szał zakupowy. 

Krok 1: dostawiamy nowe maszyny 

Rynek e-commerce już od kilku lat cechuje dwucyfrowe tempo wzrostu, dlatego założenie, że w grudniu przebijemy rekordowe wyniki z 2013 r. było zupełnie realistyczne. Spodziewaliśmy się, że klienci będą masowo zamawiać swoje świąteczne prezenty do Paczkomatów InPost

Czego najbardziej nie lubi ekipa Paczkomatów, a jeszcze bardziej nie lubią nasi klienci? Kolejek przy odbiorze przesyłki. Nasi analitycy zlokalizowali więc Paczkomaty, do których klienci zamawiają najwięcej paczek. Od połowy 2014 r. w ich pobliżu dostawialiśmy kolejne maszyny. Aby wszyscy zainteresowani mogli się o tym dowiedzieć, przykleiliśmy na najpopularniejszych Paczkomatach naklejki z lokalizacjami nowych urządzeń, a na naszych kanałach społecznościowych uruchomiliśmy minikampanię informacyjną kierującą na stronę http://nowe.paczkomaty.pl

Krok 2: wprowadzamy Mobilne Paczkomaty 

Wielu naszych klientów odbiera swoje przesyłki tuż przed upływem regulaminowych 72 godzin. Elastyczność to na co dzień olbrzymia zaleta, jednak w okresie świątecznego szczytu bywa problematyczna dla doręczycieli. Dlaczego? Niestety, nawet największe Paczkomaty (np. gigant przy Tesco na warszawskich Kabatach) mają ograniczoną pojemność. Jeśli paczki długo zalegają w skrytkach, nie można dostarczyć do nich nowych przesyłek i czas oczekiwania się wydłuża. Ciężki orzech do zgryzienia… 

Po dłuższej analizie problemu postanowiliśmy wysłać w teren tzw. mobilne punkty odbioru. Nasi doręczyciele w “mikołajowych” czapkach z logiem InPost przyjeżdżali pod Paczkomaty i do poźnych godzin wieczornych wydawali klientom przesyłki z samochodów, czasami dokładając także świąteczne niespodzianki od firmy. 

Wielu klientów doceniło ten sposób na grudniowy szczyt, pojawiały się też głosy krytyczne. Na bieżąco analizowaliśmy sentyment akcji w Internecie i przekazywaliśmy uwagi do oddziałów, a także - co najistotniejsze - dążyliśmy do tego, żeby paczki z Mobilnych Paczkomatów umieszczać w maszynach stacjonarnych, gdy tylko zwolnią się skrytki. Od początku akcji do dnia 31 grudnia z Mobilnych Paczkomatów wydaliśmy dzięki temu 189 572 przesyłek. 

Z pewnych wad tego rozwiązania (skrócenie czasu na odbiór dla niektórych paczek) zdawaliśmy sobie sprawę już na etapie jego wdrażania. Jednak uznaliśmy mobilne punkty odbioru za najskuteczniejszą formę rozładowania ruchu i uniknęliśmy sytuacji, która spotkała kurierów w Wielkiej Brytanii, gdzie po prostu zaprzestano przyjmownia paczek przed Świętami. 

Krok 3: motywujemy

Dostawiliśmy nowe maszyny, wprowadziliśmy mobilne punkty odbioru, nasza infolinia pracowała w pocie czoła i wydłużyliśmy czas aktywności na Facebooku, jednak paczek wciąż przybywało. Postanowiliśmy więc kreatywnie zmobilizować naszych użytkowników do szybszego odbioru prezentów. 

Najpierw uznaliśmy, że do serc klientów powinna zaapelować… Paczucha. W tym celu po 24 godzinach od umieszczenia przesyłki w docelowym Paczkomacie wysyłaliśmy specjalną wiadomość SMS (screen na obrazku), która - jak widzieliśmy po wpisach na naszym fanpage’u oraz "lajkach", spotkała się z entuzjastycznym odbiorem wśród klientów. 

Dodatkowo zorganizowaliśmy także konkurs “4 godziny” dla osób, które najszybciej odbierały paczki. Główną nagrodą był Tablet Lenovo A7-30 (A3300) 3G GPS, a dla osób wyróżnionych bony podarunkowe do wykorzystania w sklepie Agito.pl. Nasi klienci nadesłali tysiące odpowiedzi, wiele z nich bardzo zabawnych, oryginalnych i ciekawych. Przeczytacie o nich tutaj i tutaj

Krok 4: wkładamy w to serce! 

Czym byłyby wszystkie opisane powyżej działania bez energii i mobilizacji naszych doręczycieli? 24 grudnia, gdy obawialiśmy się, że na naszym fanpage’u oraz Twitterze zamiast świątecznych życzeń otrzymamy gorzkie słowa na temat opóźnień w dostawach, klienci pisali do nas, że są zachwyceni szybkością dostawy. Kamień spadł nam z serca, a statystyki potwierdziły pozytywny feedback: 96,4% przesyłek z mobilnych Paczkomatów zostało dostarczonych w Wigilię do godziny 17.00. To oznacza, że nasi doręczyciele po raz kolejny stanęli na wysokości zadania, obsługując dwukrotnie większy wolumen przesyłek niż rok wcześniej (gdy również padł rekord). Brawo! 

Krok 5: wyciągamy wnioski 

Przedstawimy Wam trzy najważniejsze, a zarazem najbardziej oczywiste. Po pierwsze: rynek e-commerce prężnie się rozwija, a Polacy kochają kupować w Internecie. Po drugie: gwałtowny rozwój rynku przybliża nas do sytuacji, w której znajdują się rynki na Zachodzie - stajemy przed tymi samymi problemami i wyzwaniami. Po trzecie: obsługa świątecznego ruchu wymaga kreatywnego podejścia i nadzwyczajnej mobilizacji. 

*** 

W tym roku naszą organizację i przyjęte rozwiązania oceniamy pozytywnie, nie wiemy jednak jeszcze, jakie wyzwania staną przed firmami logistycznymi za 12 miesięcy. Na przemyślenie kolejnych usprawnień mamy na szczęście dużo czasu. I jedno z pewnością możemy Wam obiecać: do następnego grudniowego peaku podejdziemy kreatywnie i z werwą. Jak na InPost Paczkomaty przystało!

Usługi logistyczne w polskim ecommerce. Raport Idealo.pl


Porównywarka cen Idealo.pl opublikowała bardzo ciekawe wyniki swoich badań polskiego E-commerce. Badacze zauważyli, że w obszarze usług logistycznych mamy największą dynamikę innowacji i to właśnie tu przedsiębiorcy prowadzący e-sklepy powinni szukać źródeł przewagi konkurencyjnej.

Kilka faktów:

  • Paczkomaty obecne w 58% badanych e-sklepów. Jest to największy udział jednej marki w opcjach dostawy. (Jeśli Twój sklep zawiera się w 42% sklepów bez opcji dostawy do Paczkomatów, serdecznie zachęcamy do kontaktu z naszym Działem Sprzedaży oraz do zapoznania się z naszą ofertą.)
  • Tylko 8% e-sklepów oferuje dostawy ekspresowe (24h od nadania)
  • 54% e-sklepów oferuje odbiór osobisty.

Zainteresowany wynikami danych e-commerce? Mamy dla Ciebie więcej danych:

dane o e-commerce


Autorzy badania Idealo.pl nie uwzględnili kwestii darmowej dostawy oraz zwrotów. A z polskich i międzynarodowych badań wynika, że jest to kluczowa kwestia z punktu widzenia pozyskiwania klienta oraz budowania konwersji:
  • Wg badania firmy kurierskiej UPS Pulse of Online Shopper (2014) wynika, że dla 63% klientów darmowa dostawa jest kluczowym czynnikiem satysfakcji z e-zakupów.
  • Badanie Forrester Research (2013) ujawnia, że dla 53% kupujących wysokie koszty dostawy były powodem zmiany miejsca zakupów.
  • Wg badania Gemius E-commerce w Polsce (2014) 69% e-konsumentów deklaruje, że kupowaliby częściej w Internecie, gdyby koszty dostawy były niższe.
  • Analizy amerykańskiej firmy marketingowej Retention Science pokazują, że e-mailingi promocyjne komunikujące darmową dostawę mają 2x większą konwersję od mailingów opartych o zniżki cen produktów.
  • Badania własne Paczkomatów InPost pokazują, że w Polsce ok. 64% e-sklepów oferuje darmową dostawę. Najczęściej w branży "książki i multimedia" (91,6%) i "fashion" (77,7%). Jednak najczęstsze wartości koszyków uprawniających do darmowej dostawy oscylują w granicach 200-300 zł.
Drugim istotnym zagadnieniem są darmowe zwroty. Tu też obserwujemy duże pole do popisu dla e-sklepów. Wyniki badań opublikowane w serwisie www.practicalecommerce.com pokazują, że w 2013 roku 60% Amerykanów zwróciło towar zakupiony przez Internet. Jednak aż 95% osób, które miały pozytywne doświadczenia z obsługą zwrotu wróciło do e-sklepu po kolejne zakupy.

Z analiz własnych Paczkomatów wynika, że niecałe 8% polskich e-sklepów oferuje darmowe zwroty.

AUTOREKLAMA


Chcę wysłać … ale nie wiem, czy mogę


Często pytacie nas na fanpage'u co możecie, a czego nie możecie wysłać poprzez Paczkomaty.

Zacznijmy od sprawy najbardziej oczywistej, czyli wielkości samych przesyłek. Paczkomaty są urządzeniami o trzech wymiarach skrytek, w związku z czym nadawane przez Was paczki muszą odpowiadać tym wymiarom, aby się w nich zmieściły.


W trosce o paczki, Paczkomaty, a przede wszystkim sprawność pleców naszych kurierów, maksymalna waga przesyłki nadawanej poprzez Paczkomat może wynosić 25 kg. Wymiary te są takie same w przypadku dostawy AllegroPaczkomaty.

PAMIĘTAJCIE, że nadanie przesyłki o większych gabarytach, niż jest to wyżej napisane, może skutkować ich zwrotem do nadawcy lub dostarczeniem przesyłki do Oddziału (zamiast do wybranego przez odbiorcę Paczkomatu), a także uszkodzeniem podczas próby ich wyciągnięcia ze skrytki.

Przypominamy także, że zgodnie z regulaminem przesyłki wysyłane poprzez formę dostawy Allegro MiniPaczka InPost lub Paczka E-Commerce Polecony InPost powinny mieć sumę boków (długość + szerokość + wysokość) nieprzekraczającą 700 mm. Natomiast ich maksymalna waga nie powinna przekraczać 2 kg.

Co zatem można wysłać poprzez Paczkomaty?
Odpowiemy dość przewrotnie, pisząc Wam czego na pewno nie powinniście wysyłać:
  • pieniędzy;
  • papierów wartościowych oraz ważnych dokumentów;
  • przedmiotów wartościowych (biżuterii, antyków, dzieł sztuki itd. - zwróćcie uwagę na fakt, że wartość nominalna antyków może być drastycznie niższa od ich realnej wartości, co w razie wystąpienia konieczności wyceny przedmiotu, może uniemożliwić uzyskanie pełnego odszkodowania;
  • broni i amunicji z wyłączeniem: pistoletów hukowych, startowych i alarmowych oraz amunicji do tych pistoletów, o ile nie są bronią palną w rozumieniu ustawy oraz, o ile Nadawca dostarczy Operatorowi przed nadaniem takiej Przesyłki Paczkomatowej wymagane przez ustawę dokumenty jak również spełni pozostałe warunki realizacji takiej usługi
  • przedmiotów pochodzących z przestępstwa
  • środków o właściwościach wybuchowych, łatwopalnych, utleniających, drażniących, żrących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych oraz działających szkodliwie na rozrodczość, mogących spowodować zagrożenie dla zdrowia, życia ludzkiego lub szkody majątkowe
  • narkotyków i substancji psychotropowych;
  • artykułów szybko psujących się, wymagających szczególnych warunków transportu;
  • martwych lub żywych zwierząt i roślin;
  • rzeczy łamliwych i kruchych np. szkła, delikatnej porcelany.
Na koniec dodajmy jeszcze, że każdą przesyłkę doręczaną za pośrednictwem Paczkomatów InPost za dodatkową opłatą można ubezpieczać. Maksymalna kwota ubezpieczenia wynosi 20 000 zł. Pamiętajcie, że jeśli ubezpieczycie przesyłkę z niedozwoloną zawartością, to nawet jeśli nie zostanie ona dostarczona, nie będzie przysługiwało Wam odszkodowanie.

Na koniec polecamy Wam zapoznanie się z naszym pełnym regulaminem oraz artykułem pt.: ZAKAZANALISTA – czego nie weźmie Kurier.

6 powodów, dla których 2015 będzie rokiem Paczkomatów InPost



Chiński horoskop podpowiada, że 2015 będzie rokiem Kozy lub - jak twierdzą niektórzy - Owcy. My jednak twierdzimy, że 2015 będzie rokiem Paczkomatów InPost, a dotychczasowy rozwój naszych urządzeń budzi skojarzenia nie z owcą, lecz z wilkiem. W rozpoczętym roku 2015 mamy aż sześć bardzo dobrych powodów do optymizmu.

1. Wzrost e-commerce w Polsce.

W ciągu ostatnich 5 lat rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwijał. Jeszcze w 2010 r. jego wartość szacowano na 15,7 mld zł, lecz dwucyfrowe tempo wzrostu niemal podwoiło tę liczbę do 27,3 mld na koniec 2014 r. Tendencja wzrostowa jest trwała i świadczy o tym, że Polacy mają coraz większe zaufanie do e-sklepów i coraz częściej kupują w Internecie. Zamawiając, oczekują taniej i szybkiej dostawy, a także elastyczności w kwestii odbioru produktów. Wszystkie trzy cechy znajdują w Paczkomatach InPost. W grudniu 2014 r. pobiliśmy nasz rekord zamówień!

2. Allegro InPost.

Podpisana w listopadzie 2014 r. umowa z Allegro wprowadziła dwie ekstremalnie tanie i rewolucyjne w obsłudze zwrotów formy dostawy - Allegro Paczkomaty InPost oraz Allegro Polecone InPost. Darmowe zwroty i niskie ceny przesyłek przyciągną do Sprzedawców nowych klientów, którzy już nie będą musieli martwić się o nietrafione zakupy. Zwroty są bowiem nie tylko darmowe, ale także bardzo proste w obsłudze.

3. Czytniki kart płatniczych w każdym Paczkomacie InPost.

Koniec października 2014 był dobrą wiadomością dla osób, które chcą płacić za swoje zakupy w Internecie dopiero przy odbiorze. Każdy Paczkomat posiada bowiem czytnik kart płatniczych, co z pewnością ucieszy tych, którzy do tej pory z różnych powodów nie mieli zaufania do e-sprzedawców.

4. Cross-border.

Przez ostatnie lata Paczkomaty InPost ekspandowały. Dziś maszyny “made in Poland” funkcjonują już w 22 krajach - poza Polską m. in. we Francji, Malezji, Chile, Australii czy RPA. To największa tego typu infrastruktura na świecie. W 2015 r. poczynimy kolejny krok do jej wzmocnienia - wprowadzimy dostawy zagraniczne do krajów Unii Europejskiej! Oczekujcie pierwszych informacji na ten temat już wkrótce…

5. Potencjał nowych rynków zagranicznych.

Tylko w 2014 r. Paczkomaty zaznaczyły swoją obecność we Francji i Włoszech. W 2015 r. przyjdzie czas na rozwój usługi i zapisanie się w świadomości zagranicznych konsumentów. Szczególny potencjał tkwi w bardzo bogatym i rozwiniętych rynkach zakupów internetowych we Francji, Wielkiej Brytanii czy Włoszech.

6. Szybkiezwroty.pl.

W 2015 r. spodziewamy się zwiększenia popularności logistyki zwrotnej. Sztandarowym przykładem jest usługa szybkiezwroty.pl, dzięki której klienci sklepów internetowych mogą łatwo zwracać zakupy internetowe. Dlaczego jest to tak ważne? Po pierwsze, amerykańskie badania pokazują, że 95% klientów wraca po kolejne zakupy do e-sklepu, w którym miało pozytywne doświadczenia ze zwrotem. Po drugie, najnowsze zmiany w ustawie o handlu internetowym wydłużają czas na zwrot towarów do 14 dni. Po trzecie, e-sklep oferujący darmowe zwroty niweluje przewagę jaką ma nad nim sklep stacjonarny. I po czwarte, logistyka zwrotna otwiera Paczkomaty InPost na inne branże, niekoniecznie związane z e-commerce. Przykładami są: serwis sprzętu Samsunga czy zwroty dekoderów UPC i Vectry.

Przedstawiliśmy Wam 6 najważniejszych powodów, dla których 2015 r. będzie rokiem Paczkomatów InPost, jednak z pewnością jest ich znacznie więcej. Jeśli sami wpadliście na inne, podzielcie się swoimi myślami w komentarzach lub na naszym fanpage’u . W 2015 r. życzymy Wam - oraz sobie - wilczego apetytu na sukces!

Problemy z importem przesyłek z Allegro w Managerze Paczek


[AKTUALIZACJA, godz. 18.57:]
Awaria Allegro uniemożliwiająca import przesyłek została usunięta, jednak dane przesyłek będą systematycznie spływać do systemu w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin w kolejności od najstarszych do najnowszych. Prosimy o cierpliwość.

Przez weekend otrzymywaliśmy od Was sygnały dotyczące braku możliwości zaimportowania przesyłek z Allegro do Managera Paczek. Problem został zgłoszony do naszych Partnerów z Allegro i podobnie jak Wy z niecierpliwością czekamy na jego rozwiązanie. O naprawie poinformujemy Was, edytując ten wpis. Na Allegro Cafe istnieje też wątek poświęcony sprawie: http://bit.ly/1AeHZls.

Za wszelkie utrudnienia przepraszamy. W celu uzyskania szczegółowych informacji, prosimy o kontakt z supportem Allegro poprzez formularz kontaktowy dostępny pod adresem: http://allegro.pl/Contact2/Contact2.php (temat: InPost w Allegro).